/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FMichael-Lohscheller-Polestar-scaled.jpg)
Vill dubbla försäljning – nya Polestar-chefens mål med märket
Carl Undéhn
27 feb 2025
Sedan Polestar blev ett eget märke leddes arbetet av Thomas Ingenlath, som i mycket blev ansiktet utåt för tillverkaren. Förra året lämnade både han och designchefen Maximilian Missoni bolaget och ny vd blev tidigare Opel-chefen Michael Lohscheller.
I en intervju med magasinet Capital beskriver han nu sina planer med Polestar. Som bland annat innefattar en dubblering av antalet sålda bilar från dagen knappt 50.000 per år till 100.000 bilar inom tre år.
–Jag tror verkligen att vi kan göra det. Naturligtvis behöver vi en viss minimivolym och den ligger definitivt på ett sexsiffrigt belopp, säger Michael Lohscheller.

Som bakgrund: förra året sålde Polestar totalt 44.851 bilar, vilket var en minskning på 15 procent jämfört med 2023. Med nya modeller och en eventuell ”Tesla-effekt”, där Polestar hoppas kunna locka kunder som blivit besvikna på Tesla-chefen Elon Musks politiska engagemang, ska den fördubblade försäljningen bli verklighet. I USA har Polestar också lanserat en kampanj där de som idag äger en Tesla kan få upp till 20.000 dollar i rabatt vid leasing av en Polestar 3.
Generellt vill Michael Lohscheller däremot inte att Polestar ska konkurrera genom sänkta priser. Något som annars spås komma under året från flera tillverkare som måste öka andelen elbilar i försäljningen för att klara de nya gränsvärdena för utsläpp inom EU.

– Men det betyder inte att vi inte längre kan konkurrera om marknaden rör sig nedåt prismässigt. Det vill vi, men inte till vilket pris som helst. Volymen ska fortfarande växa och vi anpassar oss till marknadsförutsättningarna, säger Michael Lohscheller.
2027 ska Polestar också stå på egna ben och klara sig utan finansiell hjälp från ägaren Geely. Vägen dit ska bland annat uppnås genom kostnadssänkningar och mer effektiv tillverkning. Polestar har redan meddelat att de med lanseringen av den mindre sugen Polestar 7 även kommer att införa en enhetlig plattform från 2027. Idag använder Polestars bilar teknik både från Volvo och Geely.

– Komplexitet driver kostnader och komplexitet driver osäkerhet. Och det är därför du behöver en standardiserad plattformsstrategi, säger Michael Lohscheller.
Idag tillverkas Polestars modeller i Kina och USA. Han öppnar också för tillverkning i Europa, något som då eventuellt kan ske i någon av Volvos fabriker här.