Volvo och VW tveksamma till dieselmotorns framtid
Patrick Ekstrand
21 jun 2016
Dieselmotorn kan ha nått vägs ände. Dagens generation kan bli den sista, menar både Volvo och Volkswagen. Sjunkande kostnader för elbilsteknik i kombination med skärpta utsläppsregler innebär att tekniken börjar bli föråldrad – och då talar vi om en motor som sitter i sex av tio nytillverkade bilar som såldes i Sverige förra året.
Volvos första egenproducerade dieselmotor kom 2003 och den senaste generationen 2013, men det är mycket tveksamt om det kommer ännu en generation. Peter Mertens, chef för forskning och utveckling på Volvo personbilar, säger till den tyska tidningen Automobil Produktion att man kommer att tänka över nya dieselmotorer ”både två och tre gånger” om en sådan skulle komma på tal.
Företagets vd Håkan Samuelsson säger till tidningen att batteriutvecklingen talar för att elbilar redan om ett par år kan komma ner i samma prisnivå som dieselbilar.
Volkswagen, som stod i centrum för ”Dieselgate”-skandalen, är inne på samma linje. Tekniken, som länge har varit mycket viktig för den tyska bilindustrin, blir allt mindre intressant när elbilar blir billigare att tillverka.
– Avgasreningen i dieselmotorer är oerhört komplex och dyr, säger vd:n Matthias Müller till den tyska tidningen Handelsblatt och lägger till att dieselmotorernas storhetstid därför snart kan vara över