VW visar ID. Cross Concept – då kommer märkets eldrivna kompaktsuv

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 sep 2025

Efter lanseringen av ID.3 följde Volkswagen upp med större modeller. Elsuvarna ID.4 och 5 fick sällskap av minibussen ID. Buzz och efter det halv- och helkombimodellerna ID.7 och ID.7 Touring. Nu kommer nästa steg i biljättens elbilssatsning som då går ut på att lansera mindre eldrivna modeller. Och då krävs det naturligtvis också en kompaktsuv, vilket ju idag är det snabbast växande segmentet i Europa.

Volkswagens svar på det är ID. Cross, en eldriven motsvarighet till T-Cross, som vi nu får se en studie av. Men enligt märkeschefen Thomas Schäfer handlar det om en version som är nära vad slutresultatet kommer bli. Med studien går Volkswagen också vidare med det designspråk som presenterades med konceptet ID.2all (som får namnet ID. Polo som serieversion) där tillverkaren går ifrån de rundade former vi hittills sett hos ID-modellerna.


– Vi satsar här på en ren och kraftfull tydlighet, en visuell stabilitet och en positiv, sympatisk utstrålning hos fordonen. Lika rena och tydliga är även linjerna och de kraftfulla ytorna på ID. CROSS Concept, säger chefsdesignern Andreas Mindt.

ID. Cross mäter 4,16 meter på längden och har ett axelavstånd på 2,6 meter. Modellen är därmed knappt 30 centimeter kortare än Elroq från koncernkollegan Skoda och nästan 40 centimeter kortare än Volkswagen ID.4. Bilen står på stora 21-tumsfälgar med ny design som kallas Balboa och studien har en lack med inslag av glitter som kallas ”Urban Jungle”.


Bagaget rymmer 450 liter och under huven fram finns en frunk med plats för ytterligare 25 liter. Det går att dra släp på upp till 1,2 ton och dragkroken har ett kultryck på 75 kilo som gör att det även går att transportera en elcykel där.

ID. Cross byggs med den vidareutvecklade versionen Volkswagens elbilsplattform MEB som kallas MEB+. Den har en nyutvecklad drivlina med en elmotor på framaxeln med en effekt på 155 kW (211 hästkrafter). Det nämns ingenting om batteriet eller med vilken effekt det kan laddas, däremot att räckvidden är beräknad till att vara 42 mil.

Insidan är luftig och har mer av en loungekaraktär än vad vi brukar se hos Volkswagenmodeller. Om den halvgenomskinliga lådan med växter under den svävande mittkonsolen är något som blir kvar i serieversionen är tveksamt. Temat växter går även igen i grafiken på de båda liggande skärmarna. Bakom den nya ratten med gott om fysiska knappar finns en skärm på 11 tum, och pekskärmen på instrumentbrädan mäter 13 tum. På den ska det enligt Volkswagen finnas ett enkelt menysystem med ny mjukvara.

– Från och med nästa år får MEB en ny mjukvarugeneration som ger våra kunder en märkbar funktionsutökning i många system. Denna vidareutveckling av Volkswagens typiska modulsystem för in nya funktioner från högre fordonssegment, till exempel den förbättrade Travel Assist, säger Kai Grünitz som är chef för teknisk utveckling.

Volkswagen investerar totalt fem miljarder dollar i amerikanska Rivian och får genom det tillgång till mjukvara från dem. Om samarbetet är något vi kommer få se frukten av i mjukvaran hos ID. Cross nämns inte. Det finns även röststyrning, men Volkswagen trycker också på att det finns fysiska knappar för viktiga funktioner. Det inkluderar också en knapp för att hissa ned varje fönster i förardörren.

I samband med att Volkswagen visade koncepten ID.2all och den mindre ID. Every1 var det stort fokus på priset, som lovas börja på 25.000 respektive 20.000 euro. Med ID. Cross Concept meddelar det nu inget pris, men redan innan dagens premiär har det spekulerats om ett pris från mellan 27.000 och 30.000 euro. Förhoppningsvis får vi veta det senast nästa sommar då det är premiär för serieversionen av ID. Cross.