Nya utsläppsgränser: dyrare fossilbilar, rabatter på elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 dec 2024

Flera biltillverkare har eller är nu på väg att förbereda sig inför de skärpta utsläppskraven som börjar gälla i EU från 1 januari nästa år. Något som märks i prissättningen hos volymtillverkare som Renault, Stellantiskoncernen och Volkswagen där bilar med förbränningsmotor har fått nya prislappar som är flera tusen kronor högre än innan. Samtidigt har priserna redan sänkts på elbilar på vissa marknader och fler rabatter uppges vara på väg inför nästa år.

Då sänks utsläppsgränsen för hela flottan av bilar en tillverkare säljer från dagens 116 gram koldioxid per kilometer till 93,6 gram koldioxid per kilometer. Överskrids utsläppsgränserna måste tillverkarna betala böter som uppgår till 95 euro (ca 1.000 kronor) per gram som överstiger gränsvärdet för varje såld bil.

Enligt tidigare beräkningar innebär det att elbilar måste stå för omkring 20 procent tillverkarnas försäljning nästa år. Idag har elbilarna en marknadsandel på 13 procent inom EU, enligt siffror från biltillverkarnas intresseorganisation ACEA.

Utmaningen med de sänkta gränsvärdena skiljer sig åt mellan de olika biltillverkarna. Som elbilstillverkare har Tesla inga problem och även Volvo uppges ligga bra till. Tuffare ser det ut att vara för Volkswagen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: