Billigare tystare, renare – flera fördelar med ellastbil i Alperna

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 jul 2025

Det kommer allt fler alternativ med eldrivna lastbilar som även klarar längre dagsetapper på omkring 80 mil med ett laddstopp. Något som öppnar för möjligheten att även köra tunga transporter på el över längre sträckor. Och det även över Alperna, vilket lastbilstillverkaren MAN nu har visat under ett fyra veckor långt test.

Beroende på utförande och antalet batteripaket kan eTruck ha en batterikapacitet på upp till 534 kWh, och med det en räckvidd på 50 mil. Det gör det enligt MAN möjligt att utan problem klara av verklig körning på upp till 80 mil per dag, med ett laddstopp. Under testet har MAN kört med eTruck fram och tillbaka mellan tyska München och italienska Verona – en sträcka på drygt 40 mil.

Och då på natten, vilket endast är tillåtet att göra under delar av sträckan med en eldriven lastbil som är tystare och därmed stör mindre för boende i området. MAN trycker också på att en fördel med att köra på natten är att det minskar risken för köbildning under dagen. Dessutom måste speditionsbolagen betala lägre eller ingen vägavgift genom att köra med eldrivna lastbilar och på natten.

Och den som trodde att höga berg är ett problem för räckvidden hos en eldriven lastbil misstar sig. Tvärtom, det går ju inte bara uppåt, och i nedförsbackarna kan lastbilen regenerera en hel del energi som återförs till batteriet. Enligt MAN ökar regenereringen på den kuperade sträckan till upp till 40 procent – bromsenergi som går helt förlorad när sträckan körs med en diesellastbil. Jämfört med en lastbil som tankar diesel sparar en av MAN:s eldrivna lastbilar enligt tillverkarens beräkningar också in 95 ton koldioxid i atmosfären per år. MAN har då räknat med en årlig körsträcka på 110 000 kilometer.