Opel Ampera-e till elbilsmässan
Fredrik Sandberg
7 nov 2017
Det drar ihop sig till årets bästa mässa, Ecar Expo. Hela branschen, med några få undantag, kommer att vara på plats. Även tidningen Elbilen, som har med sig ett exemplar av bilen som Opel inte verkar vilja sälja. Priset på Ampera-e har i alla fall chockhöjts i flera europeiska länder. Och som vi tidigare har rapporterat lär modellen aldrig komma att lanseras i Sverige.
Sista chansen att uppleva bilen på svensk mark blir kanske därför i Göteborg den 10-12 november och Stockholm den 17–19 november. För trots lysande recensioner har inte ens tusen exemplar registrerats i de fyra europeiska länder som bilen har lanserats i. Detta trots att väntelistan fortfarande är lång – bara i Norge har över 4 000 exemplar av Ampera-e reserverats.
Kunderna där har fått ett chockbesked: Priset höjs med 45 000 kronor – även för dem som redan har skrivit kontrakt, rapporterar Bilnytt. Detta utöver höjningen på 15 000 kronor för 2018 års modell. Alltså 60 000 kronor extra för en bil som kostade en bra bit under 300 000 när den beställdes. I Nederländerna handlar det om en höjning med 5 700 euro.
Opel har inte förklarat vad som ligger bakom prishöjningen, men det är svårt att låta bli att misstänka att de helt enkelt inte vill sälja bilen. Efter att franska PSA-gruppen köpte upp företaget från General Motors började orosmolnen hopa sig för alla som hade hoppats på en Ampera-e. Detta då de ingående företagen, även Opel, ska tillverka elbilar på en gemensam plattform. En lösning vore att köpa in systerbilen Chevrolet Bolt från GM och bygga om dem till Ampera-e, men en sådan lösning skulle bli betydligt dyrare, rent av en förlustaffär, för Opel. Och så snart uppköpet var klart hoppade Opels styrelseordförande Karl-Thomas Neumann av. Enligt uppgift i protest mot att hans planer på en helelektrisk framtid för bilmärket gick i kras.
Den som besöker Ecar Expo i Eriksbergshallen i Göteborg den 10-12 november eller på Nackastrandsmässan i Stockholm den 17–19 november kommer därför att få se något som närmast är en raritet. Dessutom finns andra elbilar också på plats, även sådana som man faktiskt har en chans att komma över.