Beslutat – EU inför preliminära strafftullar på elbilar från Kina
Carl Undéhn
4 jul 2024
Idag står det klart att EU inför preliminära strafftullar på elbilar tillverkade i Kina som importeras till unionen. Bakgrunden är den undersökningen om eventuella statliga subventioner i Kina för tillverkning där, något som enligt EU-kommissionen innebär en konkurrensfördel när bilarna säljs inom EU.
Fram tills idag belades elbilar från Kina med en införseltull på 10 procent. De nya strafftullarna varierar mellan de olika tillverkarna beroende på hur stor fördel EU anser att de har av statliga stöd i Kina. Så beläggs till exempel Geely, som äger bland annat Volvo, Polestar och Zeekr med strafftullar på 20 procent, BYD med 17 procent och SAIC, som äger bland annat MG, med 37,6 procent. Hur hög strafftull Tesla får beslutas det om senare efter att tillverkaren bett om en individuell prövning. Vid Teslas fabrik utanför Shanghai byggs de Model 3 som säljs på svenska marknaden. Redan för några veckor sedan varnade Tesla för att priset på Model 3 kan komma att höjas i juli på grund av de nya tullarna.
Att strafftullarna är preliminära betyder att det inte kommer tas ut några extra avgifter i nuläget. Det sker först när och om de blir definitiva, vilket det beslutas om i november. Fram tills dess kan strafftullarna alltså fortfarande stoppas om Kina och EU kommer överens i frågan, eller om EU:s medlemsländer stoppar dem. Bland annat Tyskland, vars stora bilindustri har starka band till den kinesiska marknaden, har uttalat kritik mot införandet av strafftullarna.
Blir de definitiva i november tas strafftullen ut retroaktivt från och med imorgon, den 5 juli. Beslutet påverkar inte endast kinesiska tillverkare utan alla som bygger elbilar i Kina. Dit räknas till exempel BMW, Cupra och Volvo, vars senaste elbil EX30 i dagsläget endast tillverkas i Kina.