/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FBYD-Uber01.jpg)
Fokus på Europa när Byd vill växa snabbare utanför Kina
Carl Undéhn
9 maj 2025
Kinesiska Byd har på kort tid vuxit till en av världens största biltillverkare. På hemmamarknaden Kina är märket redan störst, sedan Byd gick om Volkswagen där 2023. Och nu ökar Byd målet för att växa även på andra marknader.
Redan år 2030 ska hälften av tillverkarens bilförsäljning ske utanför Kina. Idag är siffran 9,8 procent, så det är alltså en kraftig och snabb ökning som planeras de kommande fem åren. Och det är här i Europa samt i Sydamerika som Byd planerar att växa mest. I alla fall på svenska marknaden måste de då vända utvecklingen. Här registrerades det förra året 891 bilar från Byd, vilket var en minskning med 74 procent jämfört med året innan då det registrerades 3.450 bilar. Byd har lanserat sex elbilar, samt en laddhybrid, på den svenska marknaden. Men för tillfället går det endast att konfigurera elbilarna Seal (läs vår provkörning här) och Tang (läs vår provkörning här) samt laddhybriden Seal U DM-i.
Totalt sålde Byd förra året totalt 4,3 miljoner fordon. Av dem var 1,76 miljoner helt eldrivna modeller, vilket gjorde Byd till världens näst största tillverkare av elbilar efter Tesla. Men med en knapp marginal, för Tesla leverade 1,78 miljoner elbilar. Om allt går enligt plan för Byd kan de däremot gå om Tesla under det pågående året. För under 2025 vill Byd fördubbla försäljningen utanför Kina till totalt 800.000 sålda bilar. Värt att komma ihåg är att Byd alltså inte enbart säljer helt eldrivna modeller utan även laddhybrider.
När det kommer till att växa är framförallt Europa är i fokus, enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters. Här bygger Byd också en bilfabrik i Ungern, som ska börja tillverka bilar innan årets slut. Årskapaciteten där uppges vara 200.000 bilar, men det är oklart när produktionen kan komma upp i sådana volymer.