För få elbilar – bilindustrin riskerar miljardböter nästa år

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 sep 2024

Utsläppsreglerna för personbilar skärps nästa år inom EU. Med det tillåts det genomsnittliga utsläppet av alla bilar från en tillverka orsaka 93,6 gram koldioxid per kilometer, jämfört med dagens nivå på 116 gram per kilometer. Att den nya nivån är en gräns som få tillverkare ser ut att klara utifrån dagens försäljningssiffror har vi på Elbilen redan rapporterat om.

Överskrids utsläppsgränserna måste tillverkarna betala böter som uppgår till 95 euro (ca 1.000 kronor) per gram som överstiger gränsvärdet för varje såld bil. En som nu varnar för följderna av det är Luca de Meo, som är chef för både Renault och de europeiska biltillverkarnas intresseorganisation, ACEA.

– Om elbilarna stannar på dagens nivå kan den europeiska industrin tvingas betala 15 miljarder euro i böter, säger han i samtal med den franska radiokanalen France Inter.

Luca de Meo är chef för både Renault och intresseorganisationen ACEA.

Enligt Luca de Meo är takten i omställningen till eldrift hos de europeiska tillverkarna endast hälften av vad den borde vara för att klara de nya gränsvärdena. Han uppmanar därför till “lite felxibilitet” från beslutsfattarna för att bilindustrin ska klara kraven.

– Alla pratar om 2035, om 10 år, men vi borde prata om 2025 eftersom vi redan kämpar, säger han med hänvisning till att utsläppsgränserna inom EU sänks till 0 gram per kilometer från 2035. Något som i praktiken innebär att det från och med då endast får säljas nya eldrivna bilar.

Det finns två alternativ för tillverkarna att undvika böter. Antingen tillverkar de färre bilar med förbränningsmotor, enligt Luca de Meo något som kan leda till att det byggs 2,5 miljoner färre bilar i Europa nästa år. Eller öka försäljningen av helt eldrivna modeller, för att så sänka utsläppen av den totala flottan av bilar som byggs. Något som kan leda till lägre priser för konsumenter och analytiker räknar med at försäljningen av elbilar kommer ta ett skutt uppåt under nästa år inom EU.

Ett tredje, men inte billigt alternativ är att köpa utsläppsrätter från andra tillverkare om de inte själva behöver dem. Något som Tesla, som endast bygger elbilar, har kunnat sälja genom åren.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!