ID.X Performance visar vad VW kan göra med nuvarande teknik
Carl Undéhn
11 sep 2023
För tredje året i rad har Volkswagen i helgen ordnat en ID-träff i schweiziska Locarno vid sjön Lago Maggiore. Och som tidigare år passade tillverkaren på att bjuda besökarna på en framtidsvision. Den här gången i form av ID.X Performance, en fyrhjulsdriven prestandaversion av tillverkarens senaste elbil ID.7.
Elmotorn på bakaxeln med 286 hästkrafter har fått sällskap av ytterligare en motor på framaxeln. Tillsammans ger de bilen en effekt på 411 kW, eller 558 hästkrafter. Om ID.X Performance även fått det kommande större batteriet på 86 kWh framgår inte. Däremot att bilen kan ladda med upp till 200 kW.
Bilen står på 20-tumsfälgar inklusive sportdäck i storlek 265. På den lilla ytan efter bakrutan har det klämts på en ganska stor vinge i kolfiber för downforce och under den har bakljusen fått ett tonat utseende.
Chassit har stramats till och bilen är sänkt med 60 millimeter samtidigt som spårvidden har ökats med 80 millimeter jämfört med vanliga ID.7. På insidan hittas skålade sportstolar i kolfiber samt inslag av rött hos inredningen att understryka sportigheten.
Under skärmen med infotainmentsystemet sitter också ytterligare en skärm i mittkonsolen. På den går det att ställa bilens kördynamiska egenskaper samt den elektroniskt styrda diffbromsen på bakaxeln.
Att ID.7 kommer i en fyrhjulsdriven GTX-version är redan bekräftat. Om det blir något i stil med ID.X Performance nämns inte. Men räkna inte med det, i alla fall inte i exakt det här utförandet då Volkswagen själva beskriver ID.X Performance som en showbil.
Ett viktigt syfte med bilen är att visa på möjligheterna med den nuvarande elbilsplattformen MEB. Efter att det stod klart att den tekniskt mer avancerade efterföljaren SSP inte kommer 2026 utan först mot slutet av decenniet tvingas Volkswagen hålla fast vid dagens teknik. Och showbilen ID.X Performance visar att det går att klämma ur mer än vad vi hittills sett ur MEB.
– MEB ger oss en mängd fantastiska möjligheter till fordonsutveckling med mycket kreativitet. Det stod klart för oss att vi ville basera vår nya showbil på ID.7 och att vi skulle fokusera på prestandaförbättringar. På så sätt visar vi vad som är möjligt, säger Andreas Reckewerth som har lett teamet som utvecklat showbilen.
Volkswagen meddelade tidigare i år att de miljardinvesterar för att vidareutveckla dagens MEB till vad som kallas MEB+. Bland annat med målet att erbjuda elbilar med en räckvidd på 70 mil och laddeffekt på 200 kW. Det är också effekten som ID.X Performance alltså klarar och med det större batteriet ska även ID.7 erbjudas med en räckvidd på 70 mil. Om Volkswagen använt teknik från MEB+ för att ta fram ID.X Performance framgår inte.