Minibuss för snabba turer – Xpeng X9 med 496 hästkrafter

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 sep 2023

Kan lyxiga eldrivna minibussar vara nästa stora grej som avlöser elsuvarnas marknadsdominans? Om vi ska tro tecknen från kinesiska tillverkare pekar en del på det. Zeekr 009 och Denza D9 har vi redan sett. Senare i höst är det premiär för Volvo EM90 och nu kommer Xpeng med sitt bidrag till segmentet som får namnet X9.

Men hur den står sig vad gäller lyx i förhållanden till konkurrenterna är ännu svårt att säga. Några bilder av insidan har vi inte fått se ännu.

Enligt information från det kinesiska ministeriet för industri och informationsteknik, MIIT, handlar det om en 5,3 meter lång minibuss med ett rejält tilltaget axelavstånd på 3,16 meter. På insidan ska det gå att få Xpeng X9 med sex eller sju säten på tre rader.

När det kommer till drivlinan har Xpeng inte varit särskilt sparsamma. I standardutförandet är Xpeng X9 framhjulsdriven med en elmotor på 320 hästkrafter. Om det inte räcker finns det även en fyrhjulsdriven version med ytterligare en elmotor på bakaxeln. Med det får minibussen 496 hästkrafter.

Några uppgifter om räckvidden finns inte. Säkert är i alla fall att den framhjulsdrivna versionen får ett LFP-batteri. I fyrhjulsdrivet utförande sitter det ett NMC-batteri i bilen. Enligt kinesiska medier har det däremot talats om en räckvidd på upp till 80 mil, men då förmodligen enligt den mer förlåtande kinesiska körcykeln.

Kinesiska medier uppger också att det finns en Lidar-radar lågt placerad i stötfångaren, vilket tyder på att Xpeng X9 borde komma med självkörande funktioner. Xpeng har det egenutvecklade systemet XPilot som kan användas fullt ut i vissa städer i Kina.

Xpeng X9 ska lanseras på den kinesiska marknaden senare i år. Om den även kommer till Sverige är ännu oklart.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!