NEVS avbryter affär med EV Electra kring Emily GT

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 maj 2024

Förhoppningen att den i Trollhättan utvecklade elbilen Emily GT ska sättas i produktion ser återigen osäker ut. Enligt lokaltidningen TTELA avbryter nu NEVS affären med libanesiska EV Electra som köpt Emily GT med målet att sätta den i produktion. Orsaken uppges vara att “köparen inte fullföljt alla delar av villkoren i avtalet”, uppger tidningen.

Exakt vad som inte har fullföljts nämns inte. NEVS vd Nina Selander säger till TTELA:
– Affärer på den här nivån är komplexa och med respekt för EV Electra, kommer vi inte gå närmare in på vad som inte genomförts.

EV Electras vd Jihad Mohammad ger på LinkedIn sin bild till varför affären har avbrutits. “Ja vår relation med NEVS tog slut tack vare borgmästare Peter Eriksson och hans sionistiska anknytning som anklagade mig för att vara antisemitisk”, skriver han i en post på nätverket.

Moderaten Peter Eriksson är inte borgmästare, men kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan. Både han och Nina Selander har i veckan tagit avstånd från saker som EV Electras vd har skrivit i sociala medier.
– Sådana här uttalanden stärker inte chansen för biltillverkning, säger Peter Eriksson till TTELA.

Frågan om hur och var en eventuell tillverkning av Emily GT ska ske har varit ett frågetecken ända sedan affären med projektet presenterades i december förra året. Efter att det först hette att den skulle byggas i den gamla Saabfabriken i Trollhättan meddelades häromveckan att det blir tillverkning i Italien. Något som uppgavs skulle inledas redan i juni i år med leveranser av bilen i augusti.

Var i Italien Emily GT var tänkt att byggas avslöjades däremot inte. Öppen är också frågan vad som händer med projektet nu. Enligt Nina Selander på NEVS har ingen data kring Emily GT lämnats över till EV Electra. Eventuellt kan någon annan nu komma att ta över projektet.
– Att tappa tid är aldrig önskvärt, men att tappa Saab-arvet hade varit värre. Vi är några som jobbar hårt för att inte låta drömmen gå förlorad, säger Nina Selander till TTELA.

Från Jihad Mohammad låter det som att EV Electra trots den nu avbrutna affären har någon form av bil att visa. “Det som är bra nu när vi lanserar och visar världen vår bil är att de inte kan ta åt sig äran”, skriver han på LinkedIn och fortsätter: “Nästa vecka ska vi gå in på detaljerna i detta… men låt dem åtminstone njuta av helgen.”

Emily GT utvecklades hos NEVS i hemlighet under kort tid 2019 och blev en världssensation när den till slut presenterades i april förra året. Syftet var att experimentera med avancerad teknik för en elmotor vid varje hjul, så kallade navmotorer. Topphastigheten ska vara 250 km/h, 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och räckvidden anges till 100 mil.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: