Så kan Byd hjälpa Stellantis att pressa priset på elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 feb 2025

Citroën ë-C3, Fiat Grade Panda och Opel Frontera är alla en del av Stellantiskoncernens satsning på att lansera billigare elbilar. Citroën ë-C3 är till exempel Sveriges billigaste elbil med ett pris som börjar på 299.900 kronor.

Gemensamt för alla är att de använder mindre batterier med en kapacitet på 44 kWh och med billigare LFP-celler, som tillverkas utan vare sig nickel eller kobolt. De kommer idag från den kinesiska tillverkaren Svolt. Men Stellantis uppges nu vara intresserade av att pressa priset ytterligare på modellerna och då genom att köpa in batterier från Byd.

Fiat Grande Panda är en del av Stellantis satstsning på billiga elbilar – som de nu uppges vilja göra ännu billigare med andra batterier.

Kinesiska Byd har på senare år inte bara blivit en av världens största tillverkare av elbilar. Det egenutvecklade LFP-batteriet Blade har också det blivit en stor försäljnigsframgång och sitter idag i bilar från en rad olika tillverkare.

Om Blade-batteriet snart även hamnar i modeller från Citroën, Fiat, Opel och andra inom Stellantiskoncernen är oklart. Fördelen med att köpa in från Byd är att de redan har en stor produktion av LFP-batterier och dessutom kontrollera en stor del av leveranskedjan för batteritillverkning.

Tidigare har det också meddelats att Stellans vill bygga en egen fabrik för tillverkning av LFP-batterier i spanska Zaragoza. Då i samarbete med en annan jätte i batteribranschen, nämligen kinesiska CATL som är världens största tillverkare av batterier till elbilar.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: