Så vill Kia bli en jätte på eldrivna transportbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 jul 2024

Kia har vuxit på både den svenska och europeiska marknaden på senare år. Delvis genom en bred palett modeller och den ska nu utökas med transportbilar. Eldrivna sådana då i form av det nya konceptet med flexibla transportbilar kallade PBV. De visades upp under elektronikmässan CES i början av året och beskrevs då som en helt ny typ av fordonsklass.

De tre bokstäverna står för ”Platform Beyond Vehicle”. Grundidén är att erbjuda flexibla eldrivna fordon som ska kunna användas för olika saker. Fyra olika varianter visades då och nästa år lanseras versionen PV5 här i Europa. Och det låter inte som att Kia tänker sig att de ska bli en nischprodukt. För nu meddelas målet att bli en av de tre största spelarna på marknaden när det kommer till eldrivna transportbilar.

Och enligt Kia själva har tillverkaren en fördel gentemot konkurrenter då PBV-bilarna byggs som elbilar från grunden. Något som ger bilarna mer plats på insidan och bättre digitala tjänster. Men de exakta detaljerna kring PV5 har ännu inte presenterats. Det har tidigare talats om att PV5 får en räckvidd på omkring 40 mil och att den ska komma i olika längd- och höjdutförande samt som personbil.

Inte minst på grund av hårdare utsläppsregler väntas eldrivna transportbilar bli en starkt växande marknad under de närmsta åren i Europa. Bland annat motiverade Volvo Group och Renault sitt nya samarbete kring eldrivna transportbilar med att marknaden för det kommer tredubblas till 2030. Inom det nya bolaget Flexis ska de från 2026 lansera en rad transportbilar som ska byggas på en nyutvecklad plattform med 800-voltsteknik för snabb laddning.

Om det är något som även PBV-modellerna från Kia erbjuder har ännu inte meddelats. Tekniken finns däremot inom företaget och både Kia EV6 och EV9 har 800-voltsteknik.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: