Stellantis avslöjar mer om planerna med Leapmotor
Carl Undéhn
2 maj 2024
Med 14 olika märken kunde Stellantis med rätta kallas för en jättekoncern redan när det bildades 2021. Märken som Citroën, Fiat, Opel och Peugeot samt Dodge, Jeep och RAM gör att koncernen har närvaro både i Europa och USA. Men det räckte visst inte och förra året gick Stellantis in med 1,5 miljarder euro i kinesiska Leapmotor för ensamrätten att sälja det unga märkets bilar i Europa.
Redan i år väntas försäljningen komma i gång och nu klarar strategin med förvärvet. Fokus ser i alla fall till en början ut att vara budgetsegmentet med enkla och lågt prissatta elbilar. Ett segment som idag domineras av Dacia Spring som i sin senaste uppdaterade version kostar från 16.900 euro i Europa. Dacia Spring säljs däremot inte på den svenska marknaden och det är därmed oklart om vi kommer få se de lågt prissatta modellerna från Leapmotor här.
Sedan tidigare är det bekräftat att första modellen som börjar säljas blir T03, en stadsbil med 108 hästkrafter i samma storlek som Fiat 500e som redan gått att köpa på den franska marknaden. Den ska skeppas i delar till Stellantis fabrik i Polen för montering där.
Även den 4,75 meter långa elsuven C10 kommer säljas i Europa. Jämfört med T03 handlar det om en tekniskt mer avancerad modell som använder Leapmotors senaste plattform. Av de två lanseringsmodellerna är det alltså mer troligt att vi får se C10 än T03 här i Sverige.
Eapmotor C10 kommer med bakhjulsdrift och 231 hästkrafter eller fyrhjulsdrift med 340 hästkrafter. Elmotorn som används väger endast 76 kilo, meddelade Leapmotor för Elbilen under bilmässan IAA förra hösten. Batteristorlek och räckvidd angavs inte, däremot att den nya plattformen har 800-voltssystem för snabb laddning.
Utöver det uppges det finnas planer på att lansera fler småbilar vid sidan av T03 och flera elsuvar samt en sedan.