Sverigepremiär för ID.2all och förlängd ID. Buzz vid eCarExpo
Carl Undéhn
18 jan 2024
Om två veckor, helgen 2-4 februari, är det dags för elbilsmässan eCarExpo i Friends Arena i Stockholm igen. Vi har redan fått veta att vi där får se något som ovanligt som en ny Cadillac i form av det amerikanska märkets första elbil Lyriq.
Nu meddelar Volkswagen att de visar ID.2all under mässan, vilket är första gången som konceptet för deras kommande ”25.000 euro”-bil visas i Sverige. Den färdiga serieversionen ska visas nästa år och börja säljas under 2026. Exakt vad det svenska priset landar på har ännu inte meddelats. Men om det inte blir några ändringar från vad som redan meddelats blir det en 4,05 meter lång bil med framhjulsdrift, 226 hästkrafter och en räckvidd på upp till 45 mil.
ID.2all visar också Volkswagens nya designspråk som är en återgång till mer klassiska VW-former. Något vi kommer få se mer av i framtiden, bland annat i konceptet ID.GTI som baseras på ID.2all och ska ta GTI-emblemet in i den eldrivna framtiden.
Volkswagen tar också med sig sin första eldrivna sedan ID.7 och ID.4 GTX, som nu har uppdaterats med den nya drivlinan APP550. Det betyder 340 i stället för som tidigare 299 hästkrafter samt den senaste versionen av Volkswagens operativsystem. Batteriet är som innan på 77 kWh vilket ger bilen en räckvidd på 51,2 mil. Priset för ID.4 GTX börjar från 661.900 kronor.
Även Volkswagen Transportbilar finns på plats under eCarExpo. Något som betyder Sverigepremiär för den förlängda versionen av ID. Buzz. Med en längd på 4,96 meter växer ”buzzen” då med 25 centimeter vilket gör plats för en tredje sätesrad och sju passagerare. Med längre hjulbas går det även att kläma in ett större batteri på 86 kWh. Med det tar sih den förlängda versionen av ID. Buzz 46 mil på en laddning, jämfört med 42 mil för den kortare versionen med ett batteri på 77 kWh. Leveranser av den längre ID. Buzz väntas komma i gång i slutet av i år.
Under hela helgen går det att provköra Volkswagens modeller ID.3, D.7, ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.