Väg med inbyggd induktionsladdning testas

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

14 aug 2015

Laddplattor i vägbanan ska testas i Storbritannien. Systemet medger sladdlös laddning under färd och banan där den sladdlösa vägladdaren provas ska simulera körning på motorväg och huvudleder. Testet ska pågå i 18 månader innan systemet utvärderas.

Ambitionen är också att bygga ut nätverket av laddstationer så att det inte är längre än 15 kilometer till närmsta ”mack” när man kör på motorväg.

Forskare vid Kungliga tekniska högskolan som studerar ett system av samma typ som de brittiska laddvägarna har tidigare i år sagt att elvägar skulle kunna bli verklighet redan om fem sex år, men att flera faktorer spelar in. Bland annat måste man optimera vägbeläggningen så att den inte stör ut det elektromagnetiska fält som genereras under fordonen. Snö och andra väderfenomen kan också påverka användbarheten.

Lastbilar från Scania ska testa elvägen väster om Sandviken.Flera olika typer av induktionsladdning håller på att utvecklas och Elbilen i Sverige har tidigare skrivit om ett försök där Vattenfall samarbetar med bland annat Göteborg och Stockholm kring induktionsladdning på parkeringsplatser.

Två andra system för vägladdning testas också i Sverige, ett med luftledningar och ett med en skena i vägbanan – båda är främst avsedda för tung trafik.

 

 

 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!