Jeeps första ”riktiga” elbil ska utmana Tesla Model Y
Carl Undéhn
31 maj 2024
Med sin första eldrivna modell Avenger plockade Jeep hem titeln Årets bil i Europa 2023. Om även vi höll med om utmärkelsen kan ni läsa om här. Och någon modell som utvecklats som elbil från grunden var det inte. Så när Jeep nu visar nya Wagoneer S är det också den första elbilen från märket som också utvecklats som en sådan från grunden. Grunden för bilen är ägaren Stellantis elbilsplattform STLA Large.
Med Wagoneer S vill Jeep enligt egna uppgifter konkurrera med Tesla Model Y. Men den nya Jeepn är större och mäter 4,89 meter på längden, är 1,9 meter bred och har ett väl tilltaget axelavstånd på 2,87 meter. Batteripaketet är på 100 kWh som ska ge en räckvidd på 300 miles, omkring 48 mil. Även om STLA Large kan använda 800 voltsteknik för snabb laddning är det här 400 volt som gäller.
Vilken effekt batteriet kan laddas med avslöjas inte. Jeep säger bara att det går att ladda från 20 till 80 procent på 23 minuter. Som hos koncernsyskonet Peugeot och elsuven E-3008 väljer alltså också Jeep att inte kommunicera tiden för att ladda från 10 till 80 procent.
Med Jeep Avenger lovades en “äkta Jeep” trots att den saknade fyrhjulsdrift. Det hittas hos Wagoneer S där de båda elmotorerna på fram- och bakaxeln levererar en gemensam effekt på 441 kW, eller 600 hästkrafter, och ett vridmoment på “över 800 Nm”. Utöver det väntade körlägena “Sport” och “Eco” går det även att välja “Snö” och “Sand”, ifall bilen skulle leta sig ut på icke asfalterade vägar.
Bagget rymmer 484 liter och framme i förarsätet hittas en instrumentbräda med tre skärmar som tillsammans ska utgöra en yta av 45 tum. Lansering sker i höst på den nordamerikanska marknaden och priset är ännu oklart. När Jeep Wagoneer S kommer leta sig över hit till oss har ännu inte meddelats.