Stellantischefen varnar för ”blodbad” med priskrig på elbilar
Carl Undéhn
22 jan 2024
Carlos Tavares, chef för Stellantiskoncernen med 14 olika märken, är en frispråkig person som ofta gärna använder dramatiska ord för att beskriva saker. Ännu ett exempel på det fick vi förra veckan när han presenterade fler detaljer kring koncernens elbilsplattform STLA Large.
– Om ni sänker priserna utan att ta hänsyn till era verkliga kostnader kommer ni att få ett blodbad. Jag försöker undvika en kapplöpning mot botten, citeras Carlos Tavares av flera medier från en presskonferens i Amsterdam.
Utan att nämna företaget vid namn var det tydligt att uttalandet hänvisade till Teslas prissänkningar. Häromveckan sänktes priset kraftigt igen på Tesla Model Y som över en natt blev upp till 55.000 kronor billigare.
– Jag vet ett företag som brutalt har sänkt sina priser och vars lönsamhet har kollapsat brutalt, sa Carlos Tavares.
Genom lägre priser har Tesla lyckats öka leveranserna av sina bilar, som förra året uppgick till 1,81 miljoner. Tesla Model Y blev också Europas mest sålda bil under 2023. Prissänkningar har däremot också minskat Teslas vinstmarginal.
Uttalat betyder däremot inte samma sak som att Stellantis endast kommer erbjuda elbilar med höga priser. Tvärtom, med Citroën ë-C3 inleder koncernen en satsning på att använda billigare LFP-batterier och vad som uppges vara en rad lågt prissatta elbilar.
Citroën har ännu inte gått ut med de svenska priserna för ë-C3, som nere på kontinenten kostar från 23.300 euro, omkring 260.000 kronor. Enligt uppgifter från Skatteverkets lista över nybilspriser kommer Citroën ë-C3 här kosta från 299.900 kronor, vilket då gör den till Sveriges billigaste elbil.