60 mil på tio minuter – CATL tar LFP-laddning till ny nivå
Carl Undéhn
26 apr 2024
Förra sommaren presenterade batteritillverkaren CATL sitt nya LFP-batteri ”Shenxing Superfast Charging Battery”. Som hörs var det laddningen som var grejen och ”superfast” är det också. På endast tio minuter går det att ladda 40 mils räckvidd och batteriet uppgavs prestera bra även i kalla temperatur, något som annars är ett problem med LFP.
Den imponerande prestandan räckte tydligen inte, för nu har CATL visat batteriet Shenxing Plus. Och det ska kunna ladda hela 60 mils räckvidd på endast tio minuter. Eller en kilometers räckvidd på en sekund.
Utöver det anges en energidensitet på 205 Wh/kg, vilket är mer än hos många andra LFP-batterier på marknaden. Som jämförelse: BYD:s framgångsrika Blade-batteri, som används av en rad tillverkare, uppges till exempel ha en energidensitet på 150 Wh/kg. Med det ska Shenxing Plus kunna ge elbilar en räckvidd på 100 mil, enligt CATL som däremot inte går in på detalj kring hur stort batteri det då skulle handla om.
Den höga energidensiteten förklarar CATL med att företaget utvecklat ett bikakeformat tredimensionellt material som lagts till batteriets anod. Genom det utnyttjas utrymmet maximalt och tillsammans med en vidareutvecklad cell to pack-teknik, där cellerna lagras direkt i batteripaketet utan moduler, har de kunnat packas 7 procent mer effektivt.
I Kina lanserar CATL dessutom en assistanstjänst där det ska ingå inspektion och service för bilar som använder deras Shenxingbatteri. Vilka tillverkare som kommer använda Shenxing Plus och exakt när det kommer ut på marknaden nämns inte. Tidigare har de kinesiska AVATR och Neta uppgett att skulle bli de första tillverkarna att använda Shenxingbatteriet. Då handlade det om förra generationen som ”bara” kunde ladda 40 mils räckvidd på tio minuter.