Elbilen logo Meny

Krönikor

Krönikor

Tåget behöver vässa sina konkurrensfördelar

Vi ska inte ta flyget är en återkommande uppmaning från dem som vill att vi tänker på vårt klimatavtryck när vi reser. Utsläppen från flygen är stora...

Krönikor

Klondyke i bilindustrin

Knappt hade trycksvärtan hunnit torka i förra numret av Elbilen förrän min krönika om hur Geelys alla varumärken skulle rankas var inaktuell. Då annon...

Krönikor

Reservdelar måste in i miljötänket

När man tittarpå kostnaden för att ha en bil så är det en massa saker att ta hänsyn till. Den så kallade TCO (total cost of ownership) är det de flest...

Krönikor

Inte lätt skriva bok om elbilar

Folk som ville lära sig mer om elbilar hade hittills ingen litteratur alls att vända sig till. Gå in på valfri boksajt och skriv ”elbil” i deras sökru...

Krönikor

Om hackordningen i Geelygänget

Volvo har under de senaste veckorna gradvis kommunicerat en ny strategi. I slutet av februari kom budskapet att utvecklingsarbetet skulle samordnas al...

Krönikor

2030: Game over förbränningsmotorn

Så har även Volkswagen slagit på den riktigt stora trumman och bjudit in till den dag av batterisnack. Förra året dundrade Tesla med sina batteriplane...

Krönikor

Enkelt betala laddning med kort

Härom månaden klagade jag i en artikel på varför det inte går att betala med kort på publika laddstationer. Betala med vanlig Visa eller Mastercard is...

Krönikor

Blandteknik med blandat resultat

Fick en fråga från läsaren Mattias Ulvemo häromsisten, som undrade om jag hade provat den Toyota RAV4 Phev i vinterväglag  som jag rapporterade s...

Krönikor

Nu gäller det att vi hårdsatsar på lagringstekniker

Varje år dör fler människor av avgaser och utsläpp från fossila krafverk än av rökning och malaria tillsammans.  Hjärtsjukdomar, luftvägsproblem...

Krönikor

Vi är ett tåligt släkte

Vi är ett tåligt släkte, vi elbilister. Den tanken slog mig när jag stod där vid snabbladdaren i Noppikoski mitt i skogen i djupaste Dalarna. En slite...