Elbilen logo Meny

Krönikor

Krönikor

Hybridgate utan gate

Den av EU finansierade intresseorganisationen European Federation for Transport & Environment, bildad för att ha koll på transportsektorns miljöpå...

Krönikor

Inget lätt jobb att tömma en laddad elbil idag

Härom veckan skulle jag vara med på invigningen av Teslas nyaste snabbaste snabbladdare, Supercharger V3. Jag fick förfrågan: ”Du kan väl åka och prov...

Krönikor

Kom igen nu Volvo, sitt inte och vänta på politiska beslut

Världens högst värderade bilföretag är i dag Tesla. Och det är inte på marginalen. Tesla är nära nog lika högt värderat som … alla andra bilföretag. T...

Krönikor

Nu har jag både vevradio och fotogenkök

Häromveckan skulle vår familj åka och fika på Taxinge slott, frossa i kopiösa mängder tårtor från deras enorma kakbord. Men precis innan vi skulle åka...

Krönikor

Vem vill ha en O-GO bil?

Jag skulle kanske ha anat oråd när jag såg vilket registreringsnummer vår beställda Polestar 2 hade fått: OGO 229. En bil som är o-go och kommer från...

Krönikor

Elektrifieringen fortsätter att vara ett ljus i mörkret

Det är långt till Skåne från Stockholm. För oss som har kört äldre varianter av elbilar den sträckan brukar det ta tid. Jag har erfarenhet från Renaul...

Krönikor

Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk

Min svåger berättade för mig för nån månad sedan att han ville köpa en ny bil. Och jag som kan om sånt. Speciellt det här med elbilar. För det var han...

Krönikor

Om påtvingade ljudföroreningar

När vi nu håller på att växla ut förbränningsmotorn mot elmotorn uppstår inte bara en viktig möjlighet att minska fordonens påverkan på luftkvaliteten...

Krönikor

Vem stoppar det galna förslaget som kommer att döda elbilsförsäljningen?

Jag höll för fem år sedan en föreläsning om elbilar för politiker i en mellanstor svensk kommun. Allt gick som en dans. De var med på noterna. Elbilar...

Krönikor

Jag är inte bitter …

Årets upplaga av Swedish Electric Car Championship SECC 2020 bjöd på nytt svenskt rekord för elbilar på sträckan Haparanda–Ystad: 19 timmar och 58 min...